Liberia - een eerste indruk van Afrika - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Lindsey Hasanaj-Goossens - WaarBenJij.nu Liberia - een eerste indruk van Afrika - Reisverslag uit Monrovia, Liberië van Lindsey Hasanaj-Goossens - WaarBenJij.nu

Liberia - een eerste indruk van Afrika

Door: Lindsey

Blijf op de hoogte en volg Lindsey

07 Maart 2012 | Liberië, Monrovia

Op zondag voor het eerst voet gezet op Afrikaanse bodem, op het internationale vliegveld van Liberië. Na een vliegreis van ruim 7 uur met Brussels Airlines.

De aankomst hal was, ja wat zal ik daar eens van maken? Eén piepklein gebouwtje. Toen we de trap van het vliegtuig afdaalden en op het zinderend hete beton van het platform aankwamen, stonden we meteen in de rij voor de paspoortcontrole (ja inderdaad: buiten dus). Ruim 30 meter voor het gebouw zelf. Op het vliegveld stodnen veel VN vliegtuigen en heli's, en de meeste voertuigen waren voorzien van USAID stickers & Logo's (gesponsord door de amerikaanse overheid).

Liberië is in de 19e eeuw gesticht door vrije slaven uit Amerika, die terugkeerden naar Afrika en hier een vrije kolonie stichtten. Zij noemden het land 'Liberië", naar het woord 'liber' dat 'vrij' betekent in het latijn. LiberiË is nooit door westerlingen gekoloniseerd geweest, en dat is te merken aan de mentaliteit van de mensen.

Even terug naar het vliegveld. Vlak naast de rij stond een grote groep Chinezen; China investeert veel in AFrika, en Liberië is daar geen uitzondering op. Met hun bouwvakkershelmen aan hun tas bevestigd arriveerden de Chinezen dan ook in Monrovia, klaar om aan de slag te gaan. Toen we eindelijk bij het gebouwtje waren (de rij schuifelde zachtjes voort) en naar binnen konden kijken, was dat toch wel n beetje ontmoedigend: een enorme zig-zag rij a'la de Efteling wachtte daar op ons. Er was een rij voor 'Liberians', een rij voor 'Resident Aliens' (ET en kornuiten), en een rij voor 'Visitors'. Die laatste zig-zagde langs de andere rijen helemaal tot achterin het gebouw, dus dat kon nog wel even gaan duren. Na de paspoortcontrole belandden we in een grote chaos: de 'bagage band'. Eén grote bagageband, die zo hard ronddraaide dat je er bijna misselijk van werd, en de koffers vielen er links en rechts vanaf. Schreeuwende vrouwen, mannen met kinderen die zich door de menigte wurmden, en dat op slechts 2m afstand van aan de ene kant de paspoortcontrole, en aan de andere kant de uitgang. WElkom in AFrika!

Internet is hier heel erg slecht dus er zullen maar weinig berichten en foto's volgen helaas...

• 07 Maart 2012 - 11:55

Frans Pieter En Marleen :

Hey, ik zag op waarbenjij dat je ook in Liberia bent? Ben je hier alleen of met collega's? Als je het leuk vind, op woensdagavond is er altijd african dance lessons in Tides! Als je mee wilt bel maar even: 0880666732
    Groetjes Marleen!

• 07 Maart 2012 - 14:50

Resi Goossens.:

die foto van de palmboom is mooi en breng voor mij houtsnijwerk mee ( die grote uitgesneden man die op de foto staat(grapje)
    Groetjes en een knuffel van mama .houdoe.

• 07 Maart 2012 - 16:29

Samanthi:

Hoi Lindsey,

Ik heb net je reisverslag gelezen.
    Mooi geschreven! Ik spreek je misschien nog wel op msn. Veel succes in Liberia!

Groetjes Samanthi